Sharon van Etten kann sich genüsslich aus dem Autofenster lehnen und den Fahrtwind durch die Haare wehen lassen, den...

Sharon Van Etten - Are We There



















Sharon van Etten kann sich genüsslich aus dem Autofenster lehnen und den Fahrtwind durch die Haare wehen lassen, denn am Ende dieser musikalischen Reise, die 47 Minuten dauern und 11 Songs beinhalten wird, steht ihr vermutlich stärkstes Album. "Are We There" fragt die 33-jährige US-Amerikanerin im Albumtitel und zahlreiche positive Kritiken bestätigen ihr, dass sie sehr wohl angekommen ist. So vergibt zum Beispiel Clash Music 9/10 Punkten:
The staggering ‘Your Love Is Killing Me’ – sample line: “You love me as you torture me” – roams, aches and soars atop a regimented percussive shuffle and an emphatically hammered piano, managing to be both euphorically beautiful and deeply moving.

However, there are nimbly shimmering soulful numbers on offer too, the luxurious ‘Nothing Will Change’ perhaps the highlight. The varying styles, sounds and even delivery suggest an artist still exploring the skin she lives in. It’s a truly fascinating listen.



Auf ihrem vierten Album kann Sharon van Etten, wie auch bei dem Vorgänger "Tramp" (2012), auf prominente Unterstützung setzen: Als Co-Produzent fungiert neben ihr selbst Stewart Lerman (St. Vincent, Regina Spektor, Sufjan Stevens, Antona And The Johnsons) und an den Instrumenten hört man unter anderem Jonathan Meiburg (Shearwater), Jana Hunter (Lower Dens), Peter Broderick oder Dave Hartley (The War On Drugs). Doch den größten Teil (Gitarre, Bass, Orgel, Schlagzeug, Omnichord) hat die Singer/Songwriterin selbst gespielt und begibt sich somit auf einen intimen Gefühlsritt, der seine extremsten Ausschläge im von Gitarren dominierten "Your Love Is Killing Me" bzw. der Piano-Ballade "I Love You But I'm Lost" hat. 

Sharon Van Etten exquisitely crafts love songs which are the antithesis of sugar-coated love poetry. She rises above cliché and lays out her emotions in ways which are potentially cringe-worthy in the hands of a less incisive and adept songwriter.

“Break my legs so I won’t walk to you/ Burn my skin so I can’t feel you/ Stab my eye so I can’t see” suggests a protagonist. There are a lot of demons being exorcised here. Van Etten might have been duped by some guy in recent times or maybe she’s grappling with a new relationship. You get the impression, though, that she is, in fact, a strong woman taking charge of her life.

Musically, Van Etten’s voice is confident at high reaches, with just a semblance of the young Joan Baez in her ability to hold a beautiful melodic line, with strong harmonies. No quavering here.  I wonder if the choir practice Van Etten had as a child honed those skills. The choir experience might also explain the carillon-like effect of hymnal keyboards and chiming piano (and rat-a-tat-tat militaristic drumming) in the crescendos I mentioned on 'Your Love is Killing Me'. <

Not everything is clamorous on Are We Here. There are lovely piano tinklers like 'I Love You But I’m Lost' with spare drumming and piano accompaniment. In fact, the anthemic approach I mentioned above is largely eschewed for more intimate soundscapes.

The sprightly but tinny drum-beats on 'Taking Chances'  are a bit off-putting, but once again Van Etten reaches magnificent highs as the song reaches its lilting chorus.  Its only a minor scuff mark on an otherwise glowing album.  
(soundblab)



Sharon Van Etten in Deutschland:

01.06.14   Köln, Studio 672
02.06.14   Berlin, Privatclub

7 Kommentare:

  1. 8 Punkte. "Taking chances" gefällt mir besonders. Aber im direkten Vergleich sowohl auf der Bühne als auch auf Platte hinter St. Vincent.

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  2. Nun hat Dirk extra noch Caribous Album vorgestellt, so dass ich in den Bestenlisten nicht zu weit "unten" nach bei PvG vorgestellten Alben suchen muss.

    Für Stereogums beste Alben 2014 fehlen aber noch Run The Jewels, The War On Drugs, Sun Kil Moon, Wye Oak, Angel Olsen und White Lung. Aber ich poste eh lieber bei Sharon van Etten:

    01. Run The Jewels - RTJ2
    02. The War On Drugs - Lost In The Dream
    03. Sun Kil Moon - Benji
    04. Wye Oak - Shriek
    05. Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness
    06. White Lung - Deep Fantasy
    07. Sharon Van Etten - Are We There
    08. Nux Vomica - Nux Vomica
    09. FKA Twigs - LP1
    10. Merchandise - After The End
    11. YOB - Clearing The Path To Ascend
    12. Lana Del Rey - Ultraviolence
    13. Swans - To Be Kind
    14. Against Me! - Transgender Dysphoria Blues
    15. YG - My Krazy Life
    16. EMA - The Future's Void
    17. Jenny Lewis - The Voyager
    18. Eric Church - The Outsiders
    19. Real Estate - Atlas
    20. Strand Of Oaks - Heal

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  3. Oh, Wye Oak wurde hier vorgestellt. Na dann stellt Euch vor, die Stereogum Liste stände dort...

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  4. Warum nervt mich diese spröde Frauenmusik, die überall so angesagt ist, nur so sehr....OK hier liegt es für mich vor allem an der Stimme. Außerdem muss ich aus irgendeinem Grund an PJ Harvey denken, die ich ja auch ziemlich unerträglich finde. aber der Refrain von "Everytime The Sun..." ist sehr schön, wenn sie mich nur in den Passagen dazwischen nicht so quälen würde

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