Da wir gerade einige Tage in Manchester waren, um die Auferstehung der Stone Roses in ihrer Heimatstadt mitzuer...

Daniel Land And The Modern Painters - The Space Between Us


























Da wir gerade einige Tage in Manchester waren, um die Auferstehung der Stone Roses in ihrer Heimatstadt mitzuerleben, bietet sich die Vorstellung einer Band aus dieser englischen Metropole geradezu an: Daniel Land And The Modern Painters veröffentlichten kürzlich den Nachfolger zu ihrem Debüt "Love Songs For The Chemical Generation", das ich 2009 hier bereits Freunden von Spiritualized, Chapterhouse, The Verve und vor allem Slowdive ans Herz gelegt habe. 

"The Space Between Us", das über das AC30 Label, die Heimat ähnlich gelagerter Bands wie Ringo Deathstarr, Air Formation oder Malory, erscheint, nimmt sich erneut viel Zeit und braucht für seine 9 Dreampop-Songs fast eine Stunde. Als Single wurde daher mit "Eyes Wide Shut" vielleicht einfach der mit 4:52 Minuten kürzeste Song des Albums ausgewählt - vielleicht liegt die Wahl aber auch in einer gewissen Nähe zu Coldplay begründet. Den Gegenpol bildet das abschließende "Starfish Fucking", das sich in 13 Minuten von der schlichten Singer/Songwriter-Ballade zum Dreampop-Epos aufbauscht.   
Beim Komponieren der Lieder dachte Daniel Land (Gesang, Gitarre), mehr an die Live-Umsetzung durch seine Kollegen Graeme Meikle (Gitarre), Oisin Scarlett (Gitarre), Andrew Galpin (Bass) und Jason Magee (Schlagzeug), so dass die Songs eine größere Bandbreite und Dynamik aufweisen als beim Vorgänger. Die Erweiterung des Instrumentariums um Cembalo, Akkordeon und Mandoline sorgt ebenfalls für größere Abwechslung. Mit der Reduzierung des Shoegaze-Faktors gingen jedoch auch leider ein wenig die Ecken und Kanten von "The Space Between Us" verloren.        



While the dreamy 'Echo & Narcissus' is perhaps the closest Land & The Modern Painters get to Love Songs For The Chemical Generation in style and sound at least, its belligerent message would suggest its creator's focus was significantly more downbeat. While 'The Silver Medal' takes a more optimistic path, its acoustic-led strum veering into Galaxie 500 territories, the delicate strains of 'Starcrossed/Butterfly Lovers' find themselves awash with thinly veiled references to Land's former object of desire. 'Lovelife' also takes the tempo back down a peg, Land asking solemnly "So what's the score here?" over an emotive, introspective melody. At times uneasy listening, yet by the same token an utterly real statement of intent, one suspects The Space Between Us must have been quite a harrowing record for its creator to deliver.
It's at the album's midpoint where the record really comes to life. 'Cherry Bark & Almonds', with its refrain of "I'll try another girl" obviously questioning the denial of one's sexuality, backed by a mournful orchestration whose chords could probably spell out regret were an 'R' or a 'T' to exist in musical notation. 'Sleeping With The Past' also builds a pulsating tone around its jaunty melody, even if the lyrical sentiment doesn't quite match its carefree structure.
Lead single 'Eyes Wide Shut', an odd choice for a 45 considering its apologetic nature, returns The Space Between Us to its more eloquent, reflective standpoint. 'The Hawk & The Nightingale' meanwhile takes the middle eight from Wham!'s 'Last Christmas' on a blindfolded date with Slowdive's back catalogue, Michael and Ridgeley coming a poor second best to Halstead, Goswell et al during the song's swooping finale. It closes on the epic 'Starfish Fucking', which clocks in at a whopping 13 minutes and rivals The Field Mice's 'End Of The Affair' for malevolent heartbreak. It's a dramatic, if occasionally spiralling exit for The Space Between Us_, but also one which exorcises Land's personal demons on this record once and for all.
(Drowned in Sound)



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